A CRITICAL PERIOD is a phase in the life
of a child where he/she is more sensitive to stimuli that involves learning
skills or values. If a child does not receive the appropriate stimulus through
teachings (From parents and school) it will be difficult or unlikely that they
will develop these skills or values later on in life.
There is a
difference between a CRITICAL PERIOD and a SENSITIVE PERIOD. During the
sensitive period a child has a more prolonged period of time to learn skills or
values taught. Yet it is more personalized for different children. A critical
period is more universal and exact.
The
importance of these critical periods is so the values and skills that we teach
our children can become a natural part of their daily lives.
Let me
explain through an example: An adult who is messy never learned order in his
childhood. An adult who keeps things in order by cleaning up his mess every
day, learned order after his critical period. The third type would be an adult
who always keeps order in his room, place of work, his car, etc. This type of
an adult learned order during 2 to 4 years old. This is his critical period
where order is taught and learned. Here I present to you a chart with the
different values and skills and the ages for their critical periods.
Remember
always: The parents are the primary educators for our children. Teachers are
secondary. The best values come from home.
Un PERÍODO CRÍTICO
es una etapa en la vida de un niño donde él/ella es más sensible a
estimulaciones que involucran el aprendizaje de valores o habilidades. Un niño/a
que no recibe el estímulo apropiado a través de enseñanzas, en el hogar y la
escuela, se le hará muy difícil aprender estos valores y habilidades después en
su vida.
Hay una diferencia entre PERÍODO CRÍTICO y PERÍODO
SENSITIVO. Durante el periodo sensitivo un niño/a tiene un tiempo más
prolongado para aprender diferentes habilidades y valores. Pero este periodo es
más personalizado para cada uno de ellos. Periodos críticos son más
universales.
La importancia de estos periodos críticos es para que los
valores y habilidades que les inculcamos a nuestros hijos, se conviertan en
parte de su naturaleza.
Permítanme explicar a través de un ejemplo: Un adulto que es
desorganizado nunca aprendió el valor del orden en su niñez. Un adulto que
mantiene el orden primero haciendo el desorden y después ordenándolo a diario, aprendió
el valor del orden después del periodo crítico. El tercer ejemplo es el
importante. Un adulto que siempre mantiene orden en su casa, carro, trabajo, etc.
es una persona que aprendió el valor del orden entre las edades de 2-4 años.
Este es el periodo crítico donde el valor del orden es enseñado y aprendido. A continuación
les presento una tabla con los diferentes periodos críticos y habilidades que
deben ser enseñados en sus periodos críticos.
Recordemos siempre que los padres somos los educadores
primarios. Los maestros son los secundarios. Los mejores valores vienen del
hogar.
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